Voorbereidende opdracht:
Een nar of dwaas is iemand die vroeger bij de koning hoorde. Hij vrolijkte de koning op met een grap of een gek dansje. Het was vaak een van de maatjes van de koning.
Ik speel nu in een toneelstuk bij 'Sprookjestheater Lang & Gelukkig' in Utrecht. Wij doen dit jaar Repensteeltje en in dit stuk komt ook een nar voor die heel gek danst voor de koning, omdat de koning heel gespannen is. Helaas speel ik zelf een andere rol, maar het lijkt mij heel leuk om een keer een nar of een dwaas te kunnen spelen.
Hier volgen 5 foto's van narren en dwazen:
Masker maken:
Ik maakte deze opdracht van papier-maché met mijn klasgenootje Amber Storm
We zijn begonnen met de 'fundering'. Van kranten propjes maken en er een hoofd van vormen. Je maakt hem egaal door er laagjes krant erop te plakken. De neus is ook een gevormde prop en vastgezet met andere stukken krant.
Working hard! |
Hier zie je dat we wenkbrauwen en een mond hebben toegevoegd. (Je ziet dit beter als we met kleur gaan werken.)
Je doet alles op dezelfde manier. Je vormt een stuk krant en dat plak je vast met andere stukken krant. Zo is dat ook hier met de mond en de wenkbrauwen gegaan.
Hier zijn wij bezig gegaan met de kleur. We hebben vliegerpapier gebruikt.
Het hele masker hebben wij rood gemaakt. Hij kijkt boos en dat stralen we met de rode kleur nog extra uit.
Met zwart hebben we de details benadrukt. De wenkbrauwen en mond zijn nu wel duidelijk zichtbaar.
Eindresultaat!
Reflectieformulier beeldend
onderwijs
opdrachtomschrijving: dwaas masker
component
|
beschrijving
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
betekenis
|
We hebben
de betekenis verwerkt door er een dwaas masker van te maken. We hebben onze
inspiratie gehaald uit de maskers die vroeger op het toneel werden gebruikt.
Je ziet gekke kenmerken, zoals de lange neus en de lange wenkbrauwen. |
x
|
||||
vorm
|
Het masker
is 3D, je zou hem echt op kunnen zetten.
De kleur was ook erg belangrijk. De rode kleur benadrukt de emotie boos die wij in het masker wilde laten zien. |
x
|
||||
materie
|
De materialen
zijn: krant, behanglijm en vliegerpapier.
Papier-maché
had ik wel eens gedaan, maar ik wist er niet veel over.
Het
vliegerpapier is mij vooral bekend als raampjes maken waar je met het licht
doorheen kan kijken.
|
x
|
||||
beschouwing
|
We hebben
op internet de oude maskers uit het theater opgezocht.
Ook heeft
de leraar tijdens zijn uitleg een soort voorbeeld gemaakt en laten zien hoe
je bepaalde vormen kon maken met de kranten en hoe je dat dan vastmaakte aan
elkaar.
|
x
|
||||
werkwijze
|
Het
materiaal kende ik niet heel goed, maar ik vond het niet lastig.
Wat ik wel jammer vond is dat je het moeilijk egaal kan krijgen en je de letters en plaatjes op de kranten blijft zien. Ik vond het wel moeilijk om onderdelen op het masker vast te maken. |
x
|
||||
onderzoek
|
Zie
beschrijving foto’s
|
x
|
||||
eindoordeel:
|
||||||
Wat vind
je geslaagd? Leg uit.
|
Ik vind
dat we een mooi eindresultaat hebben en de opdracht geslaagd is.
Wat ik mooi vind, is dat je goed de emotie ziet. |
|||||
|
We konden
misschien wat netter plakken. Er zijn nu nog veel ‘bobbels’
|
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt
als inspiratiebron. Geef van minimaal één door
jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
beeld
|
functie(s)
|
Beschrijving.
|
Plaats
hier de afbeelding van het beeld of verwijs naar het beeld dat ergens anders
op je blog staat.
|
Dit hebben
wij als voorbeeld gebruikt.
|
~Juf Madelon
Geen opmerkingen:
Een reactie posten