donderdag 30 oktober 2014

Beeldende Vorming: Masker nar

In dit artikel zie je hoe ik een masker van een nar/dwaas heb gemaakt.

Voorbereidende opdracht:

Een nar of dwaas is iemand die vroeger bij de koning hoorde. Hij vrolijkte de koning op met een grap of een gek dansje. Het was vaak een van de maatjes van de koning.
Ik speel nu in een toneelstuk bij 'Sprookjestheater Lang & Gelukkig' in Utrecht. Wij doen dit jaar Repensteeltje en in dit stuk komt ook een nar voor die heel gek danst voor de koning, omdat de koning heel gespannen is. Helaas speel ik zelf een andere rol, maar het lijkt mij heel leuk om een keer een nar of een dwaas te kunnen spelen.

Hier volgen 5 foto's van narren en dwazen:







Masker maken:


Ik maakte deze opdracht van papier-maché met mijn klasgenootje Amber Storm

 We zijn begonnen met de 'fundering'. Van kranten propjes maken en er een hoofd van vormen. Je maakt hem egaal door er laagjes krant erop te plakken. De neus is ook een gevormde prop en vastgezet met andere stukken krant.

Working hard!

 Hier zie je dat we wenkbrauwen  en een mond hebben toegevoegd. (Je ziet dit beter als we met kleur gaan werken.)
Je doet alles op dezelfde manier. Je vormt een stuk krant en dat plak je vast met andere stukken krant. Zo is dat ook hier met de mond en de wenkbrauwen gegaan.


 Hier zijn wij bezig gegaan met de kleur. We hebben vliegerpapier gebruikt.
Het hele masker hebben wij rood gemaakt. Hij kijkt boos en dat stralen we met de rode kleur nog extra uit.
Met zwart hebben we de details benadrukt. De wenkbrauwen en mond zijn nu wel duidelijk zichtbaar.




Eindresultaat!








Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: dwaas masker

component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
We hebben de betekenis verwerkt door er een dwaas masker van te maken. We hebben onze inspiratie gehaald uit de maskers die vroeger op het toneel werden gebruikt.
Je ziet gekke kenmerken, zoals de lange neus en de lange wenkbrauwen.




x

vorm
Het masker is 3D, je zou hem echt op kunnen zetten.
De kleur was ook erg belangrijk. De rode kleur benadrukt de emotie boos die wij in het masker wilde laten zien.




x

materie
De materialen zijn: krant, behanglijm en vliegerpapier.
Papier-maché had ik wel eens gedaan, maar ik wist er niet veel over.
Het vliegerpapier is mij vooral bekend als raampjes maken waar je met het licht doorheen kan kijken.



x


beschouwing
We hebben op internet de oude maskers uit het theater opgezocht.
Ook heeft de leraar tijdens zijn uitleg een soort voorbeeld gemaakt en laten zien hoe je bepaalde vormen kon maken met de kranten en hoe je dat dan vastmaakte aan elkaar.




x

werkwijze
Het materiaal kende ik niet heel goed, maar ik vond het niet lastig.
Wat ik wel jammer vond is dat je het moeilijk egaal kan krijgen en je de letters en plaatjes op de kranten blijft zien.
Ik vond het wel moeilijk om onderdelen op het masker vast te maken.



x


onderzoek
Zie beschrijving foto’s





x

eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.


Ik vind dat we een mooi eindresultaat hebben en de opdracht geslaagd is.
Wat ik mooi vind, is dat je goed de emotie ziet.


Wat kon beter? Waarom?

We konden misschien wat netter plakken. Er zijn nu nog veel ‘bobbels’




Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

beeld
functie(s)
Beschrijving.
Plaats hier de afbeelding van het beeld of verwijs naar het beeld dat ergens anders op je blog staat.
Dit hebben wij als voorbeeld gebruikt.
 

~Juf Madelon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten