maandag 20 oktober 2014

Beeldende Vorming: Boetseer een wachtend persoon


In dit artikel zie je hoe ik in de les een wachtend persoon heb geboetseerd. 

Voorbereidende opdracht:

Wachten doe je bijvoorbeeld als iemand of iets niet opschiet of niet komt. Zo kan je wachten op de bus, op een film die gaat beginnen of op je afspraak. Ook kan je wachten tot er iets leuks gaat beginnen wat je al heel lang hebt gepland.
Als je wacht kijk je verveeld. Wachten duurt  lang, dus dat vinden de meeste mensen niet leuk. Je kan zitten, maar ook staan. Je kan ergens tegenaan leunen of je handen in je zij of over elkaar heen doen

Foto's wachtende mensen:



.

Mijn klei kunsten zijn niet fantastisch, maar ik heb mijn best gedaan.



Op de drie afbeelding hierboven zie je hoe ik begonnen ben. Eerst een schets met houtskool. Een persoon maken in een wachtende houding. Dit vond ik erg lastig, dus ik ben vrij snel met de klei aan de gang gegaan. Mijn eerste poppetje was dus gebaseerd op mijn schets. Ik merkte vrij snel dat ik hier niet blij mee was. Het moest 3D zijn, maar hij was te plat en ik vond de houding niet mooi. Dus ik begon opnieuw...














Mijn tweede poging ging een heel stuk beter. In plaats van stukjes aan elkaar plakken, ben ik op een andere manier te werk gegaan. Ik ben vanuit het stuk klei armen en benen gaan vormen. Het hoofd heb ik wel los gemaakt.

Ik besloot om hem zittend te maken. Dit vond iets makkelijker en het paste mooi bij de wachtende houding.

Ik heb hem expres simpel gehouden, want ik was best tevreden met hoe die er op dat moment uit zag. De armen in zijn zij en het zitten geven goed de wachtende houding aan.






 Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Boetseer een wachtend persoon
naam student: Madelon Kolkhuis Tanke


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
In deze opdracht moest je de houding van een wachtend persoon laten zien. Bij wachtende personen denk ik aan armen in de zij, ergens tegen aan leunen en zitten. Het zitten en de armen in de zij heb ik in mijn werkje verwerkt.




x

vorm
Het poppetje is 3D. dit kan je zien op de bijgevoegde foto’s. Van alle kanten is het poppetje te zien als mens. De vormen heb ik geprobeerd zo menselijke mogelijke te maken, maar dit vond ik lastig. Wel kan je het zien aan bijvoorbeeld de elleboog. De functie kan je wel zien. Hij heeft z’n armen in zijn zij en buigt een beetje naar voren. Het ziet er ‘wachtend’ uit.


x


materie
Ik heb gewerkt met water en klei. Dit heb ik op de basisschool ook wel eens gedaan. Ik vond het erg lastig om er echt wat mee te gaan doen. De technieken van de klei ken ik niet en wist dus niet waar ik moest beginnen. Ook vind ik het vervormen van de klei lastig.


x


beschouwing
Ik heb geen beelden als voorbeeld gebruikt. Ik dacht meer na over hoe ik zelf zou zijn als ik zou wachten bij bijvoorbeeld een bushokje of iets dergelijks.


x


werkwijze
Ik heb lang geleden al met dit materiaal gewerkt, maar kon me er niet echt wat meer van herinneren. Ik kende helemaal geen technieken van dit materiaal. Na een korte uitleg van  de docent kreeg ik het materiaal wel een beetje door en begon ik gewoon met het bewerken van de klei.
Wat ik nieuw heb ontdekt, is dat het geen zin heeft om losse onderdelen aan elkaar te plakken, maar vanuit de grote stuk de vormen te halen.



x

onderzoek
Zie dit artikel. (beschrijving bij de foto’s)

Begonnen met het bedenken van de betekenis. Daarna bezig gegaan met de klei. Opnieuw begonnen. Weer bezig gegaan met de klei tot het eindresultaat.


x


eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Wat ik geslaagd vind is de betekenis van de opdracht. Ik vind dat je in mijn werk wel de wachtende houding terug ziet.
Wat kon beter? Waarom?

Wat beter kon is het omgaan met de klei. Ik had mij meer moeten verdiepen in hoe je met de klei werkt en welke technieken daar achter zitten.





~Juf Madelon


Geen opmerkingen:

Een reactie posten