donderdag 30 oktober 2014

Beeldende Vorming: Poster

In dit artikel zie je hoe ik een poster heb gemaakt.

Voorbereidende opdracht:

Ik heb nog geen idee wat de stroming Jugendstil is, dus ik ben het op gaan zoeken op Google. Daar kwam ik dit tegen:
Jugendstil of art nouveau is een kunststroming die tussen 1890 en 1914 op verschillende plaatsen in Europa populair was, voornamelijk als reactie op het vorm vervagende impressionisme. De jugendstil manifesteerde zich vooral in gebruiksvoorwerpen (glaskunst, plateel, sieraden, meubels etc.), de architectuur en de schilderkunst
Ook heb ik bij plaatjes gekeken en het werd me duidelijk. Ik vond het vrij abstract en heel sierlijk. Ik vond het erg bij glas-in-lood ramen passen.
Waar ik graag een poster voor zou willen maken is een leuk muziek, festival of toneel evenement.

5 producten in Jugendstil stijl:


















Poster maken:


 Ik heb bij deze opdracht gekozen om een soort albumcover voor mijn favoriete band te maken: Blof!


 Ik begon met de achtergrond. De achtergrond werd, zoals je ziet groen. Het krijt heb ik uitgeveegd. Dit hoort bij deze stijl en ik vind het persoonlijk ook erg mooi eruit zien.
 Ik heb zwart en oranje toegevoegd en ook uitgeveegd. Ik ben een aantal keer met deze drie kleuren over elkaar heen gegaan totdat ik de gewenste kleur had en alles mooi egaal was voor zover dat lukte.
 Nadat ik dus de gewenste kleur had, ben ik begonnen met de sierlijke vormen die kenmerkend zijn voor Jugendstil. Het zijn mooie, vloeiende en sierlijke lijnen. Ook heb ik de naam toegevoegd.

 Hier zie je dat ik de naam heb verbonden met de andere lijnen. Het was namelijk de bedoeling dat alles met elkaar in verbinding stond. Ik heb een g-sleutel toegevoegd, maar die vond ik heel erg zonde om te verbinden, dus die hen ik toch los laten staan. Ook heb ik bloemetjes toegevoegd om wat meer de organische, natuurlijke vormen er nog in te hebben.
Dit is het eindresultaat. Ik heb meer organische vormen toegevoegd (blaadjes). Ook heb ik nog wat gespeeld met de kleur.

Ik ben erg blij met het resultaat. Ik had niet gedacht dat ik dit als eindresultaat zou krijgen.









Reflectieformulier beeldend onderwijs

opdrachtomschrijving: Jugendstil poster


component
beschrijving
1
2
3
4
5
betekenis
Ik had voor de les geen idee wat ik moest verwachten van deze opdracht. Ik wist ook eigenlijk niet zo goed wat Jugendstil was.
Toen dat werd uitgelegd, snapte ik dat het vooral om de sierlijke, organische vormen ging Dit heb ik toegepast in mijn poster.
De opdracht was reclame maken voor iets. Dit doe ik voor de band Blof.




x

vorm
De vorm is eigenlijk bijna alles op de poster. Grote, ronde lijnen en alles heel sierlijk. Ook is alles verbonden met elkaar.



x


materie
We werkte met krijtjes en A3 papier. Hier heb ik al vaker mee gewerkt, dus ik wist hoe ik ermee moest omgaan. Ik vind het erg leuk, omdat je het mooi uit kan vegen wat leidt tot een mooi effect.




x

beschouwing
Ik heb een soort albumcover gemaakt. Als voorbeeld heb ik ook al een bestaand cover van Blof gebruikt.
Ook heb ik een aantal afbeeldingen op internet opgezocht en bekeken bij de docent.




x

werkwijze
Hier heb ik al vaker mee gewerkt, dus ik wist hoe ik ermee moest omgaan.
Ik heb er ook niks nieuws over geleerd.




x

onderzoek
Zie begin van het artikel. Bij de foto’s






x
eindoordeel:

Wat vind je geslaagd? Leg uit.


Ik vind mijn poster heel erg goed gelukt. Ik ben heel blij met het eindresultaat. Je ziet de Jugendstil in terug en alles is heel sierlijk.


Wat kon beter? Waarom?

-




Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

beeld
functie(s)
beschrijving
Plaats hier de afbeelding van het beeld of verwijs naar het beeld dat ergens anders op je blog staat.
Deze albumcover heb ik als voorbeeld gebruikt. Hier zitten al de organische vormen in op de achtergrond.


~Juf Madelon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten