dinsdag 28 oktober 2014

Muziek: Lied aanleren en audio opname


Lesvoorbereiding voor het aanleren van het lied 'Fruitsalade'

Audio opname: https://www.youtube.com/watch?v=o7FYQtDFM0Y&feature=youtu.be


LESVOORBEREIDINGSFORMULIER


NAAM STUDENT
Madelon Kolkhuis Tanke
STUDENTNUMMER
1662431


KLAS
1C
STAGESCHOOL
De Vroonenstein


STAGEBEGELEIDER
Anne-Marie van Breukelen
STAGEGROEP
6


DATUM
-
VAK / ONDERWERP
Muziek



VOORBEREIDING
Dit is een leerkracht gestuurde les.
Dit is een zelfontworpen les.
DOELEN VOOR DE LEERLINGEN
DOEL(EN)
+ Welk type doel; kennis en inzicht, vaardigheid of attitude gerelateerd?
+ Wat moet deze les opleveren
+ Welk gedrag wil ik oproepen/ wat moeten de ll tijdens de les oefenen of ervaren
Vaardigheidsdoel.
Aan het einde van de les kunnen de kinderen het lied fruitsalade zelfstandig zingen.
Deze les moet ontspanning opleveren en dat de leerlingen weten dat tussendoor zingen heel fijn kan zijn voor de ontspanning.

Het gedrag dat ik wil oproepen is dat de leerlingen enthousiast mee gaan doen en muziek leuk vinden.
LESSPECIFIEKE BEGINSITUATIE
KENNIS / VAARDIGHEDEN
+ Wat weten en/of kunnen de leerlingen al?
+ Van welke vakspecifieke theorie, didactiek, leerlijnen maak ik gebruik?
De leerlingen zingen heel weinig en hebben niet veel ´verstand´ van muziek. De juf vindt zingen zelf niet zo leuk en ze heeft er niet al te veel tijd voor.
Ik maak in de les gebruik van het KVB-model.
De klank is de toonhoogte. Voor groep 6 is dit een prima toonhoogte. Het ritme is ook erg belangrijk. De betekenis is fruit, de meeste zullen de leerlingen kennen. De vorm is vooral de herhaling. Refrein en couplet wordt herhaald. Echter is er ook variatie (refrein en couplet)
ONDERWIJSBEHOEFTEN
+ Wat zijn de pedagogische en didactische onderwijsbehoeften van de groep?
De leerlingen hebben behoefte aan vertrouwen. Ze zingen bijna nooit en zullen dit waarschijnlijk eng vinden. Ik moet ze dus laten merken dat iedereen wel een beetje kan zingen en het niet eng is.
Ook hebben de leerlingen daarom behoefte aan een duidelijke uitleg.

BELEVING
+ Op welke ervaringen kan ik aansluiten?
+ Actualiteit (leefwereld)
+ Betrokkenheid
Op woensdag is het op school fruit dag. Daar kan ik op aansluiten. We kunnen bijvoorbeeld kijken welk fruit uit het lied aanwezig is in de klas.
MATERIALEN
MATERIALEN
+ Wat moet ik klaarleggen, welke leermiddelen gebruik ik?
+ Op welke manier laat ik de materialen de lesinhoud ondersteunen.
+ Welke methoden, bronnen gebruik ik. (APA)?
Ik heb het digibord nodig. De leerlingen kunnen dan met de tekst meekijken.
Ook heb ik een karaoke versie van het lied nodig.
LESOPBOUW

TIJD
-- Min
ACTIVITEIT
Wat doe ik? Wat doen de leerlingen?
Vorm
ISK
INLEIDING+ Verwachtingen / doelen duidelijk maken



KERN
Houd rekening met:
LESSTOF
+ Welke informatie komt aan bod, in welke volgorde en aan wie?
+ Hoe maak ik de lesstof toegankelijk en overzichtelijk?
+ Welke vragen stel ik en aan wie?
+ Pendelen tussen leerstof, leerling en leefwereld.
WERKVORMEN
+ Welke werkvormen kies ik en voor wie?
+ Hoe zorg ik voor voldoende variatie in werkvormen?
BEGELEIDING
+ Hoe speel ik in op onderwijsbehoeften?
+ Hoe stimuleer ik de motivatie van leerlingen?

GROEPS MANAGEMENT
+ Wat kan ik al voorzien en hoe reageer ik daarop
+ Regels, afspraken


Als inleiding gaan we het fruit verzamelen dat er in de klas is. De leerlingen hebben op woensdag namelijk allemaal fruit mee, dus er is veel aanwezig. Het leukste is natuurlijk als er veel verschillend fruit is. Dan schrijf ik dit fruit vast op de juiste plek in het lied op.
De rest van het lied vul ik samen met de leerlingen aan als we het lied luisteren. Als we al het fruit hebben ingevuld, dan gaan we kijken hoe het lied in elkaar zit, de vorm. Een vraag van mij is bijvoorbeeld: ‘hoeveel coupletten en refreinen heeft dit lied?’
Ik vertel ze dat we het eerste couplet en een refrein gaan leren.
Ik zing het lied een aantal keer voor met de karaoke versie en terwijl ik dat doe, laat ik de kinderen elke keer een stukje meezingen. Uiteindelijk zingen ze alles mee en doen we dit een paar keer.
Als ik het hele lied heb aangeleerd, laat ik de kinderen nadenken over een beweging bij elk fruit en passen we dit toe.

De leerlingen zullen enthousiast worden van het zingen. Ze zullen druk worden. Hier moeten dus afspraken over gemaakt worden.
Sommige leerlingen vinden zingen misschien we stom. Ze moeten toch meedoen. Daarom doe ik later ook de beweging, dit zorgt voor variatie.


KLAAR / NIET KLAAR
+ Wat kan een leerling doen als hij klaar / niet klaar is?





Dit is niet van toepassing op deze les.





AFSLUITING
+ Hoe bespreek ik de les na?
+ Hoe controleer ik of leerlingen de doelen hebben bereikt?
+ Hoe evalueer ik de les met de leerlingen?

Na de les vraag ik aan de leerlingen wat ze er van vonden. Ook vraag ik ze wat ze nu van zingen vinden en of hun mening er misschien over veranderd is.

Ook vraag ik of iemand het lied alleen durft te zingen of in een groepje, maar dit is natuurlijk heel spannend, dus hoeft niet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten