woensdag 8 oktober 2014

Beeldende Vorming: Park in de herfst!

Hallo allemaal,

Voor deze opdracht moest ik een park schilderen in herfstsferen. Daarbij moest er gelet worden op het gebruik van de kleuren en het mengen van kleuren.
In dit artikel zie je hoe ik dit gedaan heb.

Voorbereidende opdracht:

Een park is voor mijn ontspanning. Lekker in het gras liggen met een boek, picknicken of een wandeling maken in een omgeving vol natuur.
Het bijzonderste park waar ik geweest ben is Central Park in New York. Dit vond ik bijzonder omdat het een heel erg mooi park was, vol rust en natuur. Heel apart is zo'n ontzettend drukke stad. Echt een plek om even uit alle drukte te komen.
In de herfst vind ik een park het mooist, want dan ontstaan er hele mooie kleuren. Oranje, rood, bruin, geel, super mooi ziet dat eruit!

5 afbeelding van parken in de herfst:







Schilderen:

1. palet

 Op de eerste afbeelding zie je het palet waar ik mee begon. Tot mijn beschikking had ik de primaire kleuren, geel, rood en blauw, en ook wit en zwart. Ik ben begonnen met hel mengen van geel en rood om oranje te krijgen, omdat die kleur heel erg bij de herfst past.

2. schets

Op afbeelding 2 zie je de eerste 'schets'. ik begon met het maken van een kader. zo lijkt het net een schilderij en omdat je niet bij de randjes verft, krijg je ook geen verf op de tafel. Een kader is dus ook heel praktisch. Ik bepaalde als eerst waar ik de horizon wilde en wat ik nog meer op het schilderij wilde hebben. Toen heb ik de eerste tinten oranje aangebracht op 'de grond'.

 
3. palet

Op afbeelding 3 zie je weer mijn palet, maar nu was ik al wat verder en ben ik meer gaan mengen. Ik heb aan het oranje, wat ik al gemaakt had, zo af en toe wat zwart en wit toegevoegd om meerdere tinten oranje te krijgen. Ook kreeg ik nog de kleur oker. Deze kleur heb ik vermengt met een beetje rood om nog een herfsttint te krijgen.

4. grond vol herfstblaadjes

Op afbeelding 4 zie je de tinten van oranje. Ik heb hier geprobeerd een soort bosgrond te maken vol met blaadjes die uit de boom zijn gevallen. Geen enkel blaadjes heeft natuurlijk dezelfde kleur, daarom heb ik heel erg met al die verschillende tinten gewerkt. Het is niet alleen oranje, maar ook niet gemengde oker, geel of rood. 

5. palet

In afbeelding 5 zie je opnieuw mijn palet. Nu wilde ik gaan beginnen aan een boom. Daar heb ik de kleuren bruin en groen voor nodig.
Voor de bruin heb ik rood met zwart en een beetje geel gemengd. Ik heb ervoor gekozen om de boom in  1 tint te houden.
Voor groen heb ik blauw en geel gemengd. Voor de blaadjes, die dus nog aan de boom zitten, wilde ik verschillende tinten groen en een beetje geel voor het herfst effect. Ik heb dus de groen gemengd met zwart, extra geel of wit.
6. boom

In afbeelding 6 zie je een boom. de blaadjes die nog aan de boom zitten heb ik groen gemaakt in de verschillende tinten. Je ziet de stam nog een beetje door de blaadjes heen, dat heb ik zo gedaan omdat ik het wilde lijken dat de blaadjes aan het vallen waren en de boom dus niet meer helemaal vol meer was. Op de voorgrond, op de oranje blaadjes, heb ik een lichte schaduw van de boom gemaakt voor een mooi effect.

7. palet

In afbeelding 7 zie je mijn palet toen de les afgelopen was. Ik heb veel kleuren gemengd die allemaal te maken hadden met de herfst en de natuur.

Helaas heb ik geen tijd gehad om de opdracht af te maken.



Reflectieformulier beeldend onderwijs

         opdrachtomschrijving: Park in herfstsferen
         naam student: Madelon Kolkhuis Tanke

         Reflecteer op zowel de product- als procescomponenten en geef ook duidelijk de samenhang tussen              product- en procescomponenten aan. Je mag jezelf voor elke component een waardering geven (1 =              lage waardering, 5 = hoge waardering), maar dat hoeft niet.
     component
beschrijving
1
2
3
4
5
     betekenis
Ik heb de inhoud van de opdracht verwerkt door een park te schilderen in de herfstkleuren. Als ik aan de herfst denk, denk ik aan mooie verschillende kleuren bladeren aan de bomen en een dus een kleurrijke natuur.



x

     vorm
Ik heb gebruik gemaakt van schaduw en kleuren in het thema. De schaduw is goed te zien bij de boom, die loopt over de grond heen. De diepte is door de schaduw ook een beetje aanwezig. De kleuren zijn overal verwerkt in het schilderij.


x


     materie
Ik heb gebruik gemaakt van verf, dikke en dunne kwast, een palet en een stuk stevig papier. Ik heb al vaker met deze materialen gewerkt, ook op de basisschool, dus dit was niet zo nieuw meer voor mij. Ik vind het altijd leuk om met deze materialen te werken, omdat ik schilderen erg leuk vind, ook al ben ik er niet heel goed in.




x
     beschouwing
Van ter voren heb ik op internet gekeken naar wat afbeelding over de herfst en de docent had ook voorbeelden. Echter heb ik geen afbeelding als echt voorbeeld gebruikt, omdat ik het leuk vind om echt je eigen ding te maken.



x

     werkwijze
Ik had al eerder met deze materialen gewerkt. Er was niks nieuws voor mij.



x

     onderzoek
Ik ben begonnen met de betekenis, door te bedenken wat ik wilde gaan maken. Daarna heb ik het materiaal bij elkaar gepakt en gekeken welke kleuren ik nodig had. Voor de vorm ben begonnen met het maken van een kader en de horizon.



x

eindoordeel:

     Wat vind je          geslaagd? Leg      uit.


Ik vind het mengen heel goed gelukt. Je ziet de verschillende tinten die echt in de herfstsferen zijn. 
     Wat kon                beter?                    Waarom?

Mijn tijdsplanning het had beter gekund. Helaas heb ik het nu niet af, omdat ik ook erg bezig was met al die kleuren maken en het tussendoor reflecteren op mijn werk.



   

         Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.




beeld
functie(s)
beschrijving
Plaats hier de afbeelding van het beeld of verwijs naar het beeld dat ergens anders op je blog staat.
Ik heb geen afbeelding echt als voorbeeld gebruikt, maar in deze foto zie je goed de kleuren en die heb ik van ter voren wel goed bekeken om te zien welke kleuren echt bij de herfst passen.



~ Juf Madelon

1 opmerking:

  1. Hee lieve Madelon,

    Gaaf dat je in Central Parc bent geweest, leuk om te lezen! =)
    Ik vind ook dat je de ondergrond op je schilderij erg mooi hebt verwerkt, lekker in de herfsttinten.
    Wel had ik dan misschien de boom ook nog in die tinten geschilderd, omdat die nu nog groen is, maar de blaadjes op de grond al oranje.
    Ook vind ik de schaduw van de boom echt heel tof gedaan, geeft een mooi effect en zorgt ook voor diepte.

    Dikke kus,

    Amber

    BeantwoordenVerwijderen