maandag 20 oktober 2014

Muziek: Grafische partituur

Ik heb voor deze opdracht 2 grafische partituren gemaakt.

1. To stop the train
Op de eerste afbeelding zie je een grafische partituur die bij het nummer 'To stop the train' hoort. Dit is een lied uit Eigenwijs voor groep 7-8, maar de grafische partituur kan ook wel met groep 5-6. Waar je dan wel op moet letten is de Engelse tekst.

2. Zelf bedacht
Deze partituur heb ik zelf bedacht. Ik zie hierbij iets dat valt of een band die leegloopt.

Het KVB-model. De uitwerking hiervan is op allebei van toepassing, omdat ze - buiten de woorden - hetzelfde zijn.

Klank: 
- klankhoogte: de klankhoogte veranderd. Je gaat via een loopje omhoog. Dan roep je iets op een hoge toon en ga je met een loopje weer omlaag.
- klanksterkte: boem en stop zeg of zing je hard, want dat is belangrijk in deze partituren. De rest zeg of zing je op dezelfde sterkte. verschil in dynamiek.
- klankduur: 1 maat

Vorm
- vormeenheden: het is een muzikale zin met betekenis (bijv een trein)
- vormtechnieken: er is sprake van imitatie. Bijvoorbeeld in de eerste partituur: je doet eigenlijk een trein na en iemand die wordt er op aangesproken dat hij iets verkeerd is gedaan.
In de tweede kan je bijvoorbeeld een klapband nadoen.

Betekenis:
Het is programmamuziek. Je kan iets uitbeelden of nadoen met deze partituren.
Ook kan je natuurlijk aan allebei een eigen ervaring of gedachte plakken.

~Juf Madelon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten