Ik heb voor deze opdracht 2 grafische partituren gemaakt.
![]() |
1. To stop the train |
Op de eerste afbeelding zie je een grafische partituur die bij het nummer 'To stop the train' hoort. Dit is een lied uit Eigenwijs voor groep 7-8, maar de grafische partituur kan ook wel met groep 5-6. Waar je dan wel op moet letten is de Engelse tekst.
2. Zelf bedacht |
Het KVB-model. De uitwerking hiervan is op allebei van toepassing, omdat ze - buiten de woorden - hetzelfde zijn.
Klank:
- klankhoogte: de klankhoogte veranderd. Je gaat via een loopje omhoog. Dan roep je iets op een hoge toon en ga je met een loopje weer omlaag.
- klanksterkte: boem en stop zeg of zing je hard, want dat is belangrijk in deze partituren. De rest zeg of zing je op dezelfde sterkte. verschil in dynamiek.
- klankduur: 1 maat
Vorm
- vormeenheden: het is een muzikale zin met betekenis (bijv een trein)
- vormtechnieken: er is sprake van imitatie. Bijvoorbeeld in de eerste partituur: je doet eigenlijk een trein na en iemand die wordt er op aangesproken dat hij iets verkeerd is gedaan.
In de tweede kan je bijvoorbeeld een klapband nadoen.
Betekenis:
Het is programmamuziek. Je kan iets uitbeelden of nadoen met deze partituren.
Ook kan je natuurlijk aan allebei een eigen ervaring of gedachte plakken.
~Juf Madelon
Geen opmerkingen:
Een reactie posten